Wizyta studyjna na Islandii
Wizyta studyjna na Islandii
Na tej stronie znajdziesz wszelkie ispiracje i informacje zebrane przez Zespół NJP w trakcie wizyty studyjnej na Islandii! ( program z 2016 roku)
e-PUBLIKACJA "CZEGO MOŻEMY IM ZAZDROŚCIĆ?":
Przedstawiamy e-publikację: "Jak przeciwdziałać (cyber) przemocy i mowie nienawiści w szkole? Dobre praktyki z Islandii". zbiór inspiracji, projektów i pomysłów na przeciwdziałanie przemocy w szkole i cyberprzemocy zagrażającej dzieciom i młodzieży. Zebrałyśmy je w czasie rozmów i spotkań z przedstawicielami różnych organizacji i szkół, które udało nam się odwiedzić w Reykjawicku. Przeprowadziłyśmy tam wywiady, zrobiłyśmy zdjęcia. Wróciłyśmy pełne nowych wrażeń. Teraz tymi wrażeniami chcemy się podzielić z Wami. Przeczytajcie, weźcie to, co wydaje Wam się cenne, ciekawe, praktyczne. To, co możecie zastosować także w Waszej szkole.
ARTYKUŁ O SZKOLE NA ISLANDII
Pojawił się włąśnie artykuł Joanny Waszkowskiej na serwisie EDUNEWS.PL, w którym opisuje dobre praktyki ze szkoły Hagaskoli z Reykjaviku. Do przeczytania TUTAJ
IMPRESJE UCZESTNICZEK
W międzyczasie zapraszamy do przeczytania dwóch relacji naipsanych przez uczestniczki wyjazdu:
Impresje Sandry Waleckiej TUTAJ
Impresje Joanny Waszkowskiej TUTAJ
KTO POJECHAŁ?
Joanna Waszkowska |
Zespół Szkół Prywatnych "Twoja Przyszłość" w Sosnowcu | Dwukrotnie brała udział w realizacji działań wynikających z założeń programu Szkoła z Klasą 2.0 - jako nauczyciel członek zespołu (2011/12) i jako szkolny koordynator (2014/15 - Certyfikat 2.0, tytuł Szkoły Eksperckiej). Opracowała dwukrotnie projekt obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej, w ramach którego realizowane były warsztaty świadomego odbioru treści umieszczanych w internecie oraz wystrzegania się dyskryminacji, nienawiści, szkalowania, tworzenia uproszczeń. Projekt nagrodziło ORE - pierwsze miejsce w 2013, trzecie miejsce w 2014. Uczestniczyła przez dwa lata w szkoleniu dot. edukacji globalnej (2013-2015) w formie blended learning ("Edukacja Globalna ORE oraz W świat z klasą CEO) - jednym z paneli była kwestia równości i walki z marginalizacją również z uwzględnieniem zjawiska medialnego napiętnowania, stereotypów, cyberprzemocy. Prowadzi blog edukacyjny od trzech lat, samodzielnie tworząc materiały dostępne za darmo dla innych nauczycieli (w tym dot. zagadnień społecznych, nauczaniu o wartościach i zjawiska cyberprzemocy). Od początku swojej pracy jako nauczycielki pełni funkcję wychowawcy (uczniów liceum, gimnazjum, obecnie szkoły podstawowej) - jestem na bieżąco, jeśli chodzi o sprawy uczniów. Należy do grupy Superbelfrzy RP, dzięki czemu ma możliwość wspólnie z innymi nauczycielami z całego kraju dyskutować na temat danego zjawiska społecznego i wspólnie z nimi tworzyć projekty zajęć. |
Anna Sosna | Zespół Gimnazjów im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Częstochowie | Realizowała projekt "Nienawiść. Jestem przeciw", w trakcie którego powstała kampania społeczna o przeciwdziałaniu cyber przemocy. Obecnie jest członkiem Zespołu ds. Przeciwdziałania Cyberprzemocy powstałym z jej inicjatywy przy Urzędzie Miasta Częstochowa. Wdraża tam program "Wiem co czujesz. Nie hejtuję!" dla uczniów gimnazjów. Jako wolontariuszka uczestniczy również w programie Bezpieczny Internet, gdzie jej zadaniem jest szkolenie nauczycieli, uczniów i rodziców. |
Sandra Walecka | Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Bydgoszczy (Szkoła Podstawowa nr 62 w Bydgoszczy, Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 w Bydgoszczy) | Tematyką cyberprzemocy zainteresowała się już podczas studiów – od tego czasu angażuję się we wszelkie działania z tym związane. Jako nauczycielka i wychowawca prowadzi liczne zajęcia w oparciu, między innymi, o: - materiały kampanii: "Baw się w sieci - BEZPIECZNIE", "Stop cyberprzemocy", "W którym świecie żyjesz?", "Każdy ruch w Internecie zostawia ślad", - program: "Dziecko w sieci", - projekt "Sieciaki", - wiedzę zdobytą podczas studiów pedagogicznych (studia magisterskie) oraz psychologicznych (studia magisterskie, w trakcie). Prowadzi rozmaite akcje na terenie szkoły (m.in. „Mówię stop mowie nienawiści”, „Dzień Tolerancji”, „Nie hejtuj”, „Cybeprzemoc=własne niemoc”), współpracujące z gronem pedagogicznym, pedagogami, psychologami, urzędnikami państwowymi. Zagadnienia cybeprzemocy poruszała również podczas: „Forum Liderów Samorządów Uczniowskich szkół ponadgimnazjalnych”, warsztatów filmoznawczych, współpracy z Kujawsko-Pomorskim Ośrodkiem Wspierania Ekonomii Społecznej w Bydgoszczy oraz z Uniwersytetem Rodzinnym Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy. Prowadzi również półkolonie letnie i zimowe organizowanych przez Bydgoski Ośrodek Rehabilitacji Terapii Uzależnień i Profilaktyki „BORPA”, podczas których szczególną uwagę zwracamy na bezpieczeństwo w sieci. Od września bieżącego roku uczestniczy w Programie „Liderzy i Liderki Tolerancji”. |
KOGO ODWIEDZIŁYŚMY?
W trakcie wizyty odwiedziłyśmy trzy Islandzkie organizacje oraz jedną szkołę:
1. Save th Children, która stworzyła, wdrożyła i koordynuje system zgłoszeń nadużyć w internecie "report button".
2. Red Cross, gdzie poznałyśmy działanie HOTLINE oraz działania w programie przeciwdziałania wykluczeniu i mowie nienawiści "BĄDŹ MIŁY- materiały dostępne także po polsku.
3. Home and school (Heimili og skoli) , stowarzyszenie skupiające się na pracy z rodzicami, dotyczącej bezpieczeństwa (także online) oraz przeciwdziałania przemocy. Warto zapoznać się z ich materiałami:
Broszury dla rodziców: KLASA I-IV KLASA V- VIII KLASA VIII- X
oraz:
4. Szkoła- gimnazjum Hagaskoli w Reykjaviku, gdzie poznałyśmy system OLWEUS Bullying Prevention Program.