W zeszłym tygodniu, w gorącym okresie czerwca ( ze względu nie tylko na pogodę, ale i zbliżający się koniec roku, a co z tym się  wiąże- wystawianie ocen), toczyliśmy nie mniej gorącą dyskusję poświęconą mowie nienawiści. 

       W dwóch lekcjach uczestniczyli  wszyscy obecni tego dnia uczniowie III klasy gimnazjum. Zaczęliśmy od oglądnięcia webinaru "Stop cyberprzemocy! Internet wolny od hejtu i nienawiści". Kolejnym zadaniem naszego spotkania było wyjaśnienie sformułowania mowa nienawiści.  Uczniowie podawali także własne skojarzenia, którymi były: poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, uprzedzenia, dyskryminacja , przemoc, rasizm, antysemityzm. Analizowaliśmy przykłady hate speech podane w materiałach CEO: "Stereotypowe myślenie, a język potoczny" oraz "Zrozumieć zjawisko mowy nienawiści". Przeanalizowaliśmy również informacje zawarte na stronie mowanienawisci.info.

         Dyskutowaliśmy o przyczynach używania mowy nienawiści. Uczniowie wymieniali wśród nich m.in. zazdrość, zawiść, niechęć, kompleksy, stereotypowe myślenie,  nietolerancję, przyzwolenie, poczucie bezkarności. Prezentowali konkretne przykłady stosowania mowy nienawiści, z którymi się zetknęli. Były to między innymi: hejt, rasizm, dowcipy o blondynkach, Żydach, ableizm. Zastanawialiśmy się także nad skutkami stosowania przemocy słownej. 

        Ostatnim elementem zajęć było to, co najtrudniejsze-a mianowicie odpowiedź na pytanie, jak walczyć z mową nienawiści. I tu, muszę przyznać, trochę polegliśmy. Uczniowie mówili o właściwym wychowaniu, uczeniu dzieci na własnym, pozytywnym przykładzie. Wskazywali też ważną  rolę szkoły. Ze swojej strony dodawali, że w przypadku, gdy mowa nienawiści jest stosowana wobec nich, blokują taką osobę na komunikatorze. Nie reagują, starają się zachować spokój, nie odpowiadają agresją- gdy sprawcą jest ktoś obcy, komu z jakiegoś powodu się nie spodobali. 

      Wcześniej napisałam, że "trochę polegliśmy"-chodzi o to, że znajdowaliśmy i podawaliśmy więcej przykładów na stosowanie mowy nienawiści niż możliwości jej uniknięcia, zmniejszenia, zniwelowania. Ale słuchając mojej klasy, miałam nieodparte wrażenie, że oni będą starali się być dobrymi ludźmi, zważać na słowa. Jednego jestem pewna: mają świadomość wagi wypowiadanych słów i wiedzą, że warto być przyzwoitym.