Daria, motornicza
Daria, motornicza
Równe/Różne. Wspieranie równości płci w szkołach
Filmy edukacyjne – opracowanie metodyczne
Obejrzyj z uczniami i uczennicami trzy filmy pokazujące kobiety w niestandardowych rolach. Zacznij od filmu
1. „Daria, motornicza”, potem obejrzyjcie film
2. „Anita, Iga i Zosia, piłkarki”, a skończcie dyskusję na filmie
3. „Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko”.
Przed i po każdym z filmów zadaj pytania z listy poniżej i przeprowadź dyskusję klasową. Pytania ułożone są od najłatwiejszych, do bardziej skomplikowanych, dlatego gdy pracujesz z młodszą młodzieżą, możesz wybrać te, które najbardziej pasują.
Zanim przejdziecie do pracy upewnij się, że twoja grupa zna pojęcia „stereotyp” i „uprzedzenie” oraz „dyskryminacja”.
Daria, motornicza
Słowa kluczowe: #zawód #praca #wzmacnianie
Pytania przed projekcją:
- Kim chcesz zostać w przyszłości?
- Czy są męskie i żeńskie zawody?
- Czy są zawody, których nie powinny wykonywać kobiety? Dlaczego?
Pytania po projekcji:
- Dlaczego niektórzy dziwią się, że Daria prowadzi duży pojazd?
- Co trzeba zrobić by móc prowadzić tramwaj? Czy ma to związek z płcią?
- Dlaczego na kursie jest tak mało dziewczyn?
Pytania pogłębiające:
- Daria używa raz męskich, a raz żeńskich form zwodu motornicza/motorniczy. Jak myślisz, z czego to może wynikać?
- Dlaczego żartując, Daria porównuje jazdę tramwajem do lotu w kosmos?
- Dlaczego ktoś miałby zabraniać kobietom latać w kosmos, albo jeździć tramwajem? Kto?
- Czy wykonywanie jakiegoś zawodu przez mężczyzn/kobiety jest uwarunkowane bardziej przez naturę, czy może kulturowo? Czy można w takiej sytuacji mówić o dyskryminacji?