Uczniowie 4 klasy przez trzy miesiące uczestniczyli w działaniach, które miały rozwijać ich tolerancję oraz pokazywać, że nie można kierować się w życiu nienawiścią.

Rozpoczęło się od lekcji, na których rozmawialiśmy o stereotypach, o tolerancji oraz mowie nienawiści. Przyjrzeliśmy się się też innym akcjom i rozmawialiśmy o nich, np: "Słowa krzywdzą", a także włączyliśmy się w akcję Orange #jest nas więcej. Kilka godzin poświęciliśmy też na tematy dotyczące mowy nienawiści i hejtu w sieci. W kwietniu zorganizowaliśmy też Akcję Żonkile.

Ważnym wydarzeniem była noc w szkole (8 marca),  podczas której odbyły się warsztaty dotyczące akceptacji inności. Najpierw obejrzeliśmy film "Cudowny chłopak" i przeczytaliśmy kilka fragmentów książki "Cudowny chłopak". Potem odbyła się dyskusja o filmie. Uczniowie omawiali reakcje dzieci na pojawienie się w szkole nowego ucznia, potem rozmawiali o jego cechach. Zastanawiali się, co powodowało, że chłopiec zdobywał przyjaciół. Po  dyskusji uczniowie robili listę cech, które są ważne w relacjach z innymi. Następnie każdy zastanawiał się co go łączy z innymi, a co sprawia, że jest wyjątkowy. Wspólne cechy zotały zapisane na metrowym rysunku ucznia naszej klasy, a te wyjątkowe - wokół niego. Potem zagraliśmy w grę w "Pytajniaki", aby lepiej się poznać.

Kolejnym działaniem było zorganizowanie Dnia Przeciw Nienawiści (6 czerwca). Tego dnia podczas pierwszych lekcji uczniowie naszej szkoły wraz z wychowawcami rozmawiali na temat  toleracji, potem odbyło się spotkanie z uczniami z Kaszub, którzy mieli gościć przez 3 dni w naszej szkole. Dzieci z Kaszub pokazywały stroje kaszubskie oraz mówiły i śpiewały po kaszubsku. Jednak najważniejszym elementem tego dnia była  filmowa gra terenowa, w której brali udział uczniowie naszej szkoły oraz uczniowie ze szkoły z Kaszub. Podczas gry uczniowie musieli ze sobą współpracować, poznawać się nawzajem i rozwiązywać zadania, które choć nawiązywały do gatunków filmowych, ukazywały również tematy związane z akceptacją .  W zadaniu kryminalnym sprawcą nie była osoba, która na sprawcę wyglądała (nie kolor skóry, czy tatuaże decydują o czyjejś winie). W zadaniu z melodramatu (nawiązującym do "Titanica") można było zobaczyć, że osoby z różnych klas społecznych różnią się tylko ubraniem (w strojach balowych nie wyrózniają się z tłumu), a mają również swoje talenty i pasje. W zadaniu nawiązującym do komedii uczniowie musieli przyjrzeć się postaciom Kawalerów Orderu Uśmiechu (wśród nich Irenie Sendlerowej). To zadanie związane było również z naszym miastem, które ma tytuł Miasta Orderu Uśmiechu. Wreszcie w zadaniu dotyczącym filmów animowanych trzeba było po piosence rozpoznać tytuł filmu, a następnie nagrać wywiad, z  bohaterem, który spotkał się z  dyskryminacją ("Piękna i Bestia", "Pocahontas", "Merida Waleczna",  "Kraina lodu", "W głowie się nie mieści", "Shrek").

Ostatnim działaniem było zorganizowanie  podczas szkolnego dnia sportu (7 czerwca) konkursu na plakat do hasła o tolerancji. Plakat powstawał podczas imprezy, malowany był przez grupę kilku osób i był w dużym formacie, a hasła były losowane.

Podjęte w tym semestrze działania miały pokazać dzieciom, że choć każdy człowiek jest inny, to tak naprawdę niewiele się różnimy oraz że w relacjach z innymy należy kierować się zasadą akceptacji i toleracji.

https://www.youtube.com/watch?v=v-FJl_WrMvU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR106Id5n9EF90-WoV5bLwignvRJBwPtKuVcTsuv5zw1Y4lBys-ZGcHeipo

 

https://www.youtube.com/watch?v=nIdbbXygQ5o&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2Gjrhp1ZuZlvGDmRYTQxMYNjyCkzeFjwj8gRUR34rX5GkbD-CCXooGUHY