Edukacja jak gra w kręgle - czym jest włączanie?
Edukacja jak gra w kręgle - czym jest włączanie?
Czy zastanawialiście się kiedyś, co łączy edukację i grę w kręgle? Dzielimy się z Wami zajawką naszego narzędziownika dla szkół w projekcie Soci@ll: otwarta szkoła, w którym tłumaczymy, na czym polega edukacja włączająca.
Wyobraźcie sobie grę w kręgle. W pierwszej rundzie mniej doświadczeni gracze często doprowadzają do tzw. splitu, czyli celują w środek kręgli i w rezultacie pozostawiają pojedyncze kręgle na dwóch brzegach toru.
Dotarcie do tak rozdzielonych “marginalnych” kręgli w drugiej rundzie jest praktycznie niemożliwe lub wymaga wielkiej wprawy i liczenia na cud. Jak więc sprawić, że trafimy we wszystkie kręgle? Rozwiązanie doświadczonych graczy jest proste: celowanie w boczne kręgle - czyli te, w które najtrudniej jest trafić!
Metaforą edukacji jako gry w kręgle posługuje się Shelly More z Uniwersytetu Brytyjskiego w Vancouver. Mówi ona o tym, że szkolnictwo powinno być jak strategia pozwalająca graczom trafić wszystkie kręgle - czyli dotrzeć jednocześnie do wszystkich “uczestników” gry- do wszystkich uczniów i uczennic. Jak jednak to zrobić? Zamiast budować system edukacyjny nastawiony na większość dzieci (tzw. dzieci bez specjalnych potrzeb), a potem szukać “specjalnych” sposobów na dostosowanie go do potrzeb uczniów, którzy wymagają większego wsparcia, Shelly More mówi: budujmy szkołę tak, by trafiała w tych “z boku” toru, bo wtedy trafimy do wszystkich. Celujmy ze swoimi metodami, sposobem komunikacji, prezentacji, rozwiązaniami funkcjonalnymi w grupy mniejszościowe, ponieważ większość tych metod działa równie dobrze i sprawdza się dla funkcjonowania osób, które umieścimy w grupie większościowej. Przykłady?
-
używanie większej liczby obrazków lub prostszych poleceń: wspiera dzieci uczące się języka polskiego (np. migranckie), ale pomaga wszystkim uczniom dzięki wprowadzeniu dodatkowego kanału przekazu
-
stworzenie rytuałów i rutyn klasowych pomaga dzieciom, które potrzebują przewidywialności (np. w spektrum autyzmu), ale korzystanie wpływa na wszystkie dzieci, dając im poczucie bezpieczeństwa.
Jest to sytuacja typu win- win, mimo że wymaga zmiany myślenia o głównej grupie odbiorców szkoły i tego, kto powinien dostosowywać się do kogo.
Zachęcamy do obejrzenia filmiku z Shelly Moore (w języku angielskim): https://www.youtube.com/watch?v=RYtUlU8MjlY
Narzędziownik ze wskazówkami, jak w praktyce wprowadzać metody edukacji włączającej, będzie gotowy już na jesieni 2019 roku.
Projekt SOCI@LL jest realizowany w ramach Akcji 3. Wsparcie w reformowaniu polityk (włączenie społeczne poprzez edukację, szkolenia i młodzież) programu Erasmus plus. Projekt (592254-EPP-1-2017-1-PT-EPPKA3-IPI-SOC-IN) został sfinansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej. Ten dokument odzwierciedla jedynie poglądy autora, a Komisja nie ponosi odpowiedzialności za zawarte w nim informacje