Re:Memory – o czym będą reportaże?

 

Biografie zapomnianych bohaterów, wielokulturowe oblicza miast, dzieje społeczności żydowskich – jesienią powstaną uczniowskie reportaże na te i wiele innych tematów. Z powodu pandemii koronawirusa finał projektu „Re:Memory – multimedialne historie lokalne” został przeniesiony na drugą połowę roku, ale już wiemy, nad czym pracują grupy z całej Polski.

Zaproponowane zagadnienia często dotyczą społeczności żydowskiej. Część zespołów opowie o jej dziejach w swojej okolicy. Na temat reportażu zostały też wybrane pojedyncze miejsca lub zdarzenia – zburzenie synagogi w Opolu w 1938 roku czy Plac Wolności w Rzeszowie, który przed II wojną światową pełnił funkcję rynku żydowskiego.

Uczniowie i uczennice chętnie wybierali historie miejsc, odzwierciedlające szersze zjawiska polityczne i społeczne. Przyjrzą się chociażby losom szkoły w Darłowie w latach powojennych. Poszukiwali również nieoczywistych perspektyw do opisywania przeszłości. Grupa z Zabrza wzięła na warsztat lokalny sport, a bydgoszczanie zajmą się biografiami kobiet ze swojego miasta.

Część zespołów przypomni wielokulturowe dzieje poszczególnych miejscowości, np. Rawicza i Chorzowa, lub zapomnianych bohaterów: Stanisława Żołkowskiego – lekarza i społecznika – czy Stefana Sendłaka, aktywnego członka „Żegoty”. W centrum wielu reportaży pojawi się II wojna światowa i związane z nią tragedie oraz akty heroizmu.

Wszystkie opracowania będą dostępne w internecie. Uczestnicy i uczestniczki programu mają za zadanie stworzyć multimedialny reportaż o wybranych, lokalnych wydarzeniach z lat 1918-1948. Powinny się one wiązać z dramatycznymi zjawiskami tamtego okresu – dyskryminacją, wykluczeniem, nastrojami nacjonalistycznymi, antysemityzmem, propagandą – które również dziś stają się coraz wyraźniejszym problemem.