Ucz otwartości na OPPM

 

W trakcie OPPM spotkaliśmy się z uczniami i uczennicami, uczestniczącymi w programach Szkoła Tolerancji i Re:Memory. Rozmawialiśmy o tym, jak można uczyć otwartości – w szkole, mieście, regionie. Dyskutowaliśmy o sposobach budowania wspólnoty i szacunku dla różnorodności. Punktem wyjścia były prace przygotowane przez zespoły uczniowskie.

Wirtualne spotkanie toczyło się pod hasłem „Ucz otwartości”. Tak nazywa się jeden z nowych obszarów programowych Centrum Edukacji Obywatelskiej. Na Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych obszary zostały zaprezentowane po raz pierwszy. Skupiają one poszczególne programy i wskazują najważniejsze zagadnienia, którymi zajmujemy się w CEO.

Co jednak oznacza „uczyć otwartości”? Jak to robić? Za pomocą jakich działań i narzędzi? Odpowiedzi udzielili nam uczniowie i uczennice. W trakcie burzy mózgów wypisali słowa, które kojarzą im się z otwartością. Krążyły one wokół dwóch znaczeń – otwartości jako gotowości na przyjęcie „nowego” oraz szczerości, swobody w wyrażaniu siebie.

 

 

W tym kontekście poprosiliśmy o wskazanie działań lokalnych, które mogą uczyć tak pojmowanej otwartości. Wszystkie propozycje zamieściliśmy na wspólnej tablicy.

 

 

Bardzo ważną częścią spotkania były prezentacje szkół. Najpierw przedstawiciel Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego Paderewski w Lublinie omówił elementy, na których opiera się otwartość w różnorodnej wspólnocie. Jako pierwsze pojawiły się „troska” i „zaufanie”. Jednym z najciekawszych wniosków było stwierdzenie, że doświadczanie różnorodności wokół siebie czyni nas samych wewnętrznie bogatszymi.

 

Później zobaczyliśmy piękne kolaże, przygotowane przez uczniów i uczennice Szkoły Podstawowej im. Świętej Królowej Jadwigi w Dydni. Posłużyły one jako ilustracja do opowieści o lokalnej wspólnocie. Wokół Dydni mieszkają przedstawiciele różnych kultur i szkoła aktywnie zachęca do ich poznawania. Na koniec grupa ze Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Stołpiu zaprezentowała, nad czym pracuje w ramach programu Re:Memory. Już jesienią przygotują multimedialny reportaż o rodzinie żydowskiej, którą w czasie II wojny światowej uratowała rodzina Grzesiuków z Chełma.

 

 

Ostatnim akcentem spotkania była sonda na temat projektów edukacyjnych i pracy w grupie. Zdaniem większości uczestników i uczestniczek dobry projekt edukacyjny powinien skupiać się na pomocy innym, zaś dzięki zaangażowaniu w projekty uczniowie i uczennice uczą się czegoś nowego o sobie i świecie.