Anita, Iga i Zosia, piłkarki

 

Równe/Różne. Wspieranie równości płci w szkołach

Filmy edukacyjne – opracowanie metodyczne

Obejrzyj z uczniami i uczennicami trzy filmy pokazujące kobiety w niestandardowych rolach. Zacznij od filmu

1. „Daria, motornicza”, potem obejrzyjcie film

2. „Anita, Iga i Zosia, piłkarki”, a skończcie dyskusję na filmie

3. „Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko”.

Przed i po każdym z filmów zadaj pytania z listy poniżej i przeprowadź dyskusję klasową. Pytania ułożone są od najłatwiejszych, do bardziej skomplikowanych, dlatego gdy pracujesz z młodszą młodzieżą, możesz wybrać te, które najbardziej pasują.

Zanim przejdziecie do pracy upewnij się, że twoja grupa zna pojęcia „stereotyp” i „uprzedzenie” oraz „dyskryminacja”.

 

Anita, Iga, Zosia

Słowa kluczowe: #sport #hobby #walka

Pytania przed projekcją:

  • Jaki sport lubisz?
  • Czy są męskie i żeńskie sporty?
  • Kto gra lepiej w nogę – dziewczyny czy chłopaki? Dlaczego?
  • Czy grałaś kiedyś w piłkę nożną na WF-ie? Jeśli nie, czy można w takiej sytuacji mówić o dyskryminacji?
     

Pytania po projekcji:

  • Dlaczego nikt nie uczył trenerki Anity grać w piłkę?
  • Jaki ma z tym związek fakt, że pochodzi ona z małej miejscowości? W Polsce boisko typu Orlik znajduje się w 2/3 gmin.
  • Dlaczego Anita stała na bramce grając w piłkę z kolegami?
  • Dlaczego niektórzy mówią, że kobiety grające w piłkę „tylko się bawią”? Czy dla mężczyzn to jest coś więcej?
  • Jakie stereotypowe cechy kobiet wymienia Anita w filmie? (dziewczęce, delikatne, mają nie walczyć na boisku fizycznie, nie angażować się, siedzą w domu)
  • Czy słyszałaś/słyszałeś o Aleksandrze Sikorze i Ewie Pajor? Jeśli tak, ile jest takich osób w klasie? Dlaczego?

Pytania pogłębiające:

  • Dlaczego Iga mówi o grze w piłkę w kontekście praw człowieka?
  • Dlaczego dla Anity jej praca wiąże się z satysfakcją, udowadnianiem czegoś innym, czy dawaniem przykładu?
  • Gdy Anita mówi o grze w piłkę, używa sformułowań typu „walka”, dziewczyny są „silne”, a możliwość gry w piłkę nazywa „szansą”. Dlaczego? O czym to świadczy?

Przeczytajcie też dział Dyskusje, a przede wszystkim komentarz Olafa Rodowalda, trenera i prezesa UKS MTE Milanówek, który mówi o roli samorządów w kreowaniu równego dostępu do sportu.