Anita, Iga i Zosia, piłkarki
Anita, Iga i Zosia, piłkarki
Równe/Różne. Wspieranie równości płci w szkołach
Filmy edukacyjne – opracowanie metodyczne
Obejrzyj z uczniami i uczennicami trzy filmy pokazujące kobiety w niestandardowych rolach. Zacznij od filmu
1. „Daria, motornicza”, potem obejrzyjcie film
2. „Anita, Iga i Zosia, piłkarki”, a skończcie dyskusję na filmie
3. „Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko”.
Przed i po każdym z filmów zadaj pytania z listy poniżej i przeprowadź dyskusję klasową. Pytania ułożone są od najłatwiejszych, do bardziej skomplikowanych, dlatego gdy pracujesz z młodszą młodzieżą, możesz wybrać te, które najbardziej pasują.
Zanim przejdziecie do pracy upewnij się, że twoja grupa zna pojęcia „stereotyp” i „uprzedzenie” oraz „dyskryminacja”.
Anita, Iga, Zosia
Słowa kluczowe: #sport #hobby #walka
Pytania przed projekcją:
- Jaki sport lubisz?
- Czy są męskie i żeńskie sporty?
- Kto gra lepiej w nogę – dziewczyny czy chłopaki? Dlaczego?
- Czy grałaś kiedyś w piłkę nożną na WF-ie? Jeśli nie, czy można w takiej sytuacji mówić o dyskryminacji?
Pytania po projekcji:
- Dlaczego nikt nie uczył trenerki Anity grać w piłkę?
- Jaki ma z tym związek fakt, że pochodzi ona z małej miejscowości? W Polsce boisko typu Orlik znajduje się w 2/3 gmin.
- Dlaczego Anita stała na bramce grając w piłkę z kolegami?
- Dlaczego niektórzy mówią, że kobiety grające w piłkę „tylko się bawią”? Czy dla mężczyzn to jest coś więcej?
- Jakie stereotypowe cechy kobiet wymienia Anita w filmie? (dziewczęce, delikatne, mają nie walczyć na boisku fizycznie, nie angażować się, siedzą w domu)
- Czy słyszałaś/słyszałeś o Aleksandrze Sikorze i Ewie Pajor? Jeśli tak, ile jest takich osób w klasie? Dlaczego?
Pytania pogłębiające:
- Dlaczego Iga mówi o grze w piłkę w kontekście praw człowieka?
- Dlaczego dla Anity jej praca wiąże się z satysfakcją, udowadnianiem czegoś innym, czy dawaniem przykładu?
- Gdy Anita mówi o grze w piłkę, używa sformułowań typu „walka”, dziewczyny są „silne”, a możliwość gry w piłkę nazywa „szansą”. Dlaczego? O czym to świadczy?
Przeczytajcie też dział Dyskusje, a przede wszystkim komentarz Olafa Rodowalda, trenera i prezesa UKS MTE Milanówek, który mówi o roli samorządów w kreowaniu równego dostępu do sportu.