Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko

Równe/Różne. Wspieranie równości płci w szkołach

Filmy edukacyjne – opracowanie metodyczne

Obejrzyj z uczniami i uczennicami trzy filmy pokazujące kobiety w niestandardowych rolach. Zacznij od filmu

1. „Daria, motornicza", potem obejrzyjcie film

2. „Anita, Iga i Zosia, piłkarki”, a skończcie dyskusję na filmie

3. „Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko”.

Przed i po każdym z filmów zadaj pytania z listy poniżej i przeprowadź dyskusję klasową. Pytania ułożone są od najłatwiejszych, do bardziej skomplikowanych, dlatego gdy pracujesz z młodszą młodzieżą, możesz wybrać te, które najbardziej pasują.

Zanim przejdziecie do pracy upewnij się, że twoja grupa zna pojęcia „stereotyp” i „uprzedzenie” oraz „dyskryminacja”.

Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko

Słowa kluczowe: #graffiti #aktywność społeczna #dawanie głosu

Pytania przed projekcją:

  • Narysuj osobę marzącą po murach, robiącą graffiti, albo malującą ścianę.
  • Jak wygląda? Jakiej jest płci?
  • Czy powinno się zamalowywać graffiti w mieście? Kto powinien to robić?

Pytania po projekcji:

  • Kto maluje klatkę schodową na tym filmie?
  • Jak myślisz, dlaczego to robią?
  • Dlaczego Julia uważa, że malowanie murów jest satysfakcjonujące?
  • Czy można się zmęczyć patrząc na pomazane mury? Czy znasz sformułowanie „chaos wizualny”? Do czego się odnosi?

Pytania pogłębiające:

  • Co to znaczy, że Julia i Ania pomagają ludziom „odzyskiwać mury”?
  • Co to oznacza „oddawać głos obywatelkom i obywatelom” i „oddawać sprawy w ręce obywatelek i obywateli”?
  • Dlaczego niewiele kobiet zajmuje się aktywizmem wizualnym w przestrzeni publicznej? Czy ma to związek z jakimiś stereotypami płci?