Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko
Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko
Równe/Różne. Wspieranie równości płci w szkołach
Filmy edukacyjne – opracowanie metodyczne
Obejrzyj z uczniami i uczennicami trzy filmy pokazujące kobiety w niestandardowych rolach. Zacznij od filmu
1. „Daria, motornicza", potem obejrzyjcie film
2. „Anita, Iga i Zosia, piłkarki”, a skończcie dyskusję na filmie
3. „Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko”.
Przed i po każdym z filmów zadaj pytania z listy poniżej i przeprowadź dyskusję klasową. Pytania ułożone są od najłatwiejszych, do bardziej skomplikowanych, dlatego gdy pracujesz z młodszą młodzieżą, możesz wybrać te, które najbardziej pasują.
Zanim przejdziecie do pracy upewnij się, że twoja grupa zna pojęcia „stereotyp” i „uprzedzenie” oraz „dyskryminacja”.
Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko
Słowa kluczowe: #graffiti #aktywność społeczna #dawanie głosu
Pytania przed projekcją:
- Narysuj osobę marzącą po murach, robiącą graffiti, albo malującą ścianę.
- Jak wygląda? Jakiej jest płci?
- Czy powinno się zamalowywać graffiti w mieście? Kto powinien to robić?
Pytania po projekcji:
- Kto maluje klatkę schodową na tym filmie?
- Jak myślisz, dlaczego to robią?
- Dlaczego Julia uważa, że malowanie murów jest satysfakcjonujące?
- Czy można się zmęczyć patrząc na pomazane mury? Czy znasz sformułowanie „chaos wizualny”? Do czego się odnosi?
Pytania pogłębiające:
- Co to znaczy, że Julia i Ania pomagają ludziom „odzyskiwać mury”?
- Co to oznacza „oddawać głos obywatelkom i obywatelom” i „oddawać sprawy w ręce obywatelek i obywateli”?
- Dlaczego niewiele kobiet zajmuje się aktywizmem wizualnym w przestrzeni publicznej? Czy ma to związek z jakimiś stereotypami płci?