Laboratorium wiedzy i dobrych praktyk w Krzyżowej
Laboratorium wiedzy i dobrych praktyk w Krzyżowej
Jak co roku w naszym projekcie odbywa się Laboratorium wiedzy i dobrych praktyk liderów i liderek Szkoła Tolerancji. Ten rok nie był inny, po raz piąty spotkaliśmy się by się uczyć, wymieniać doświadczeniem, nawiązywać kontakty i wspólnie wypracowywać nowe materiały.
Tegoroczni uczestnicy i uczestniczki Laboratorium.
Jak co roku w naszym projekcie odbywa się Laboratorium wiedzy i dobrych praktyk liderów i liderek Szkoła Tolerancji. Ten rok nie był inny, po raz piąty spotkaliśmy się by się uczyć, wymieniać doświadczeniem, nawiązywac kontakty i wspólnie wypracowywać nowe materiały.
W tym roku jako miejsce spotkania wybraliśmy siedzibę Fundacji "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego. Piękne miejsce w dolnośląskim, 40 km od Wrocławia, które zasłynęło z dwóch historycznych, ważnych dla współpracy polsko- niemieckiej wydarzeń. Pierwszym jest powstanie tajnego stowarzyszenia Krąg z Krzyżowej, którego celem było obalenie nazistowskiej władzy. Jego fenomenem było to, że zrzeszało cżłonków 4 odmiennych wręcz wrogo nastawionych do siebie w tamtych czasach, grup społecznych: arystokracji, socjalistów, protestantów i katolików. Dugim wydarzeniem jest Msza Pojednania, która w obeności premiera Tadeusza Mazowieckiego i kanclerza Helmuta Kohla odprawił biskup 12 listopada 1989. "W czasie przekazania znaku pokoju szefowie obu rządów objęli się, co uznano za symboliczny początek nowego rozdziału i współpracy między obydwoma krajami".
Obora. Serce Krzyżowej. fot. Maja Dobiasz- Krysiak
Dom na wzgórzu. Biurko Kręgu Krzyżowej. fot. Maja Dobiasz- Krysiak
Miejsce upamiętniające Mszę Pojednania. fot. Maja Dobiasz- Krysiak
Laboratorium miało trzy główne cele:
- Wymiana dobrych praktyk. Była to przestrzeń by się dzielić swoimi metodami i doświadczeniami, oraz o tym by o nich porozmawiać, krytycznie omówić.
Nauczyciele i nauczycielki prezentują swoje projekty. foto: Maja Dobiasz- Krysiak
2. Wypracowanie rekomendacji do pracy z tematem związanym z osobą Ireny Sendlerowej. Tak ważne przy temacie, który z jednej strony może być potraktowany pobieżnie i stereotypowo, z drugiej zaś może budzić kontrowersje. Pracujemy techniką stymulatorów, oraz z materiałami źródłowymi: muralami i książeczkami dla dzieci o Irenie Sendlerowej.
3. Poznanie nowej wiedzy i metod. Wzięliśmy udział w oprowadzaniu po Krzyżowej i w warsztatach o wymianie młodzieży, oraz krókich warsztatach metody CoResolve.
Pracujemy z przedmiotami, które kwestionują oczywistości i normy:
Zwiedzamy Krzyżową:
Bierzemy udział w warsztcie prowadzonym przez trenera z Fundacji Krzyżowa:
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacjami uczestników i uczestniczek: