Materiały pomocnicze do programu Re:Memory
Materiały pomocnicze do programu Re:Memory
Poniżej znajdą Państwo przygotowane w Centrum Edukacji Obywatelskiej materiały pomocnicze do programu Re:Memory. Mamy nadzieję, że okażą się one pomocne w podejmowaniu tak zagadnień tak historycznych, jak i współczesnych w kontekście relacji międzygrupowych.
Nasze propozycje to:
scenariusze lekcyjne na temat wielkich wyzwań historii oraz pamięci pierwszej połowy XX w.: genezy nazizmu, antysemityzmu i innych problemów społecznych w II RP, postaw ludności polskiej wobec Holokaustu, a także powojennych przesiedleń i migracji;
karty do analizy mechanizmów psychospołecznych związanych z relacjami międzygrupowymi wraz z instrukcją oraz scenariuszem lekcji;
dostosowany do programu Re:Memory „medialny smartfon” – narzędzie do analizy źródeł, również wraz z instrukcją i przykładowym materiałem;
artykuły ekspertów i ekspertek CEO o tworzeniu wciągających opowieści, radzeniu sobie z trudną przeszłością oraz lokalnych działaniach w sferze publicznej.
Projekt graficzny i skład materiałów: Edyta Ołdak
Koordynacja: Łukasz Bertram, Jan Bliźniak
Redakcja: Łukasz Betram, Klaudia Golon
Współpraca: Anna Jakubisiak, Małgorzata Leszko
Scenariusz lekcji: Narodziny nazizmu Autorzy: Tomasz Skonieczny, Agnieszka Subik-Skonieczna |
Scenariusz lekcji: Antysemityzm w II RP Autorka: Maria Pawlak |
Scenariusz lekcji: Społeczeństwo II RP Autorka: Maria Pawlak |
Scenariusz lekcji: Wojenne postawy Polaków wobec Holokaustu Autor: Jacek Staniszewski |
Scenariusz lekcji: Postawy wobec Zagłady Autorka: Marta Eichelberger-Jankowska |
Prezentacja: Załącznik nr 1 do scenariusza Marty Eichelberger-Jankowskiej |
Scenariusz lekcji: Powojenne migracje Autorka: Maria Pawlak |
Scenariusz lekcji: Mechanizmy psychospołeczne w działaniu Autorka: Dominika Cieślikowska |
Karty do analizy mechanizmów psychospołecznych Zestaw 12 kart do analizy mechanizmów takich jak kozioł ofiarny, etnocentryzm czy efekt widza. Karty w wersji drukowanej otrzymają Państwo jesienią, po otwarciu szkół. Wersję niniejszą mogą Państwo wykorzystać jeszcze w tym semestrze w nauczaniu zdalnym. Autorka: Hanna Zielińska; współpraca merytoryczna: Małgorzata Leszko. |
Karty do analizy mechanizmów psychospołecznych – instrukcja Instrukcja do kart. |
Karty do analizy mechanizmów psychospołecznych – scenariusz Propozycja wykorzystania kart: analiza tekstu na temat getta ławkowego na polskich uczelniach w latach 30. XX w. Opracowanie: Hanna Zielińska, współpraca: Małgorzata Leszko. |
Narzędzie edukacyjne do krytycznej analizy źródeł (np. materiałów prasowych) w oparciu o pięć pytań. |
„Medialny smarfton” – instrukcja Opracowana przez Maję Dobiasz–Krysiak iInstrukcja do „smarftona” wraz z przykładowym wykorzystaniem do analizy pierwszej strony gazety z 1937 r. |
Alicja Pacewicz – Odkrywamy trudne lokalne historie Tekst współzałożycielki CEO na temat wyzwań związanych z zajmowaniem się historią lokalną. |
Jarosław Kopeć – Jak opowiedzieć dobrą historię Przeznaczone dla uczniów i uczennic porady dziennikarza „Gazety Wyborczej” na temat konstruowania narracji reportażowej. |
Maja Dobiasz-Krysiak – 10 sposobów na twórcze działanie Tekst ekspertki CEO w dziedzinie animacji kultury z propozycjami mini-aktywności w lokalnej przestrzeni publicznej. |
Piotr Ulatowski – Wokół trudnych tematów z historii najnowszej Artykuł nauczyciela historii, wyróżnionego Nagrodą im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” o jego doświadczeniach pracy nad złożonymi zagadnieniami historii XX w. |
Dominika Cieślikowska – Poruszanie trudnych współczesnych problemów na lekcjach z młodzieżą Materiał opisuje metody i strategie pracy z młodzieżą przy omawianiu aktualnych, często kontrowersyjnych tematów, które są obecne w życiu publicznym. |