Daria, motornicza

Równe/Różne. Wspieranie równości płci w szkołach

Filmy edukacyjne – opracowanie metodyczne

Obejrzyj z uczniami i uczennicami trzy filmy pokazujące kobiety w niestandardowych rolach. Zacznij od filmu 

1. „Daria, motornicza”, potem obejrzyjcie film 

2. „Anita, Iga i Zosia, piłkarki”, a skończcie dyskusję na filmie 

3. „Julia i Ania, duet Julianna Płaczysko”.

Przed i po każdym z filmów zadaj pytania z listy poniżej i przeprowadź dyskusję klasową. Pytania ułożone są od najłatwiejszych, do bardziej skomplikowanych, dlatego gdy pracujesz z młodszą młodzieżą, możesz wybrać te, które najbardziej pasują.

Zanim przejdziecie do pracy upewnij się, że twoja grupa zna pojęcia „stereotyp” i „uprzedzenie” oraz „dyskryminacja”.

 

Daria, motornicza

Słowa kluczowe: #zawód #praca #wzmacnianie

Pytania przed projekcją:

  • Kim chcesz zostać w przyszłości?
  • Czy są męskie i żeńskie zawody?
  • Czy są zawody, których nie powinny wykonywać kobiety? Dlaczego?

Pytania po projekcji:

  • Dlaczego niektórzy dziwią się, że Daria prowadzi duży pojazd?
  • Co trzeba zrobić by móc prowadzić tramwaj? Czy ma to związek z płcią?
  • Dlaczego na kursie jest tak mało dziewczyn?

Pytania pogłębiające:

  • Daria używa raz męskich, a raz żeńskich form zwodu motornicza/motorniczy. Jak myślisz, z czego to może wynikać?
  • Dlaczego żartując, Daria porównuje jazdę tramwajem do lotu w kosmos?
  • Dlaczego ktoś miałby zabraniać kobietom latać w kosmos, albo jeździć tramwajem? Kto?
  • Czy wykonywanie jakiegoś zawodu przez mężczyzn/kobiety jest uwarunkowane bardziej przez naturę, czy może kulturowo? Czy można w takiej sytuacji mówić o dyskryminacji?