"Wychowanie to podstawa" - materiały dla wychowawczyń i wychowawców
"Wychowanie to podstawa" - materiały dla wychowawczyń i wychowawców
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami, które powstały w ramach programu "Wychowanie to podstawa":
Kliknij w obrazek, aby pobrać całość publikacji "Wychowanie to podstawa" - zawiera ona ćwiczenia na godziny do dyspozycji wychowawcy, a także inspiracje do codziennych drobnych oddziaływań wychowawczych oraz większych działań o charakterze miniprojektów. Dużą rolę w publikacji pełni autorefleksja wychowawcy nad własną pracą, rozwijaniem kompetencji wychowawczych oraz postrzeganiem pracy wychowawczej jako procesu osadzonego w kontekście konkretnej szkoły i klasy.
Tematy poszczególnych rozdziałów:
- Jak rozwijać własne umiejętności wychowawcze?;
- Jak wspierać uczniów i uczennice w ich poczuciu skuteczności?;
- Jak wzmacniać proces grupowy w klasie?;
- Jak włączać uczniów i uczennice we współdecydowanie o szkolnej wspólnocie?;
- Jak angażować uczniów w działania na rzecz społeczności lokalnej?;
- Jak uwrażliwiać uczniów i uczennice na wyzwania globalne?
Jeżeli wolisz pobrać poszczególne części (rozdziały) publikacji oddzielnie, znajdziesz je poniżej, wraz z towarzyszącymi im webinariami:
- Webinarium wstępne Relacje to podstawa (goście: Natalia Boszczyk i Tomasz Kołodziejczyk): https://youtu.be/YJBrJWiJbRQ + materiały powebinaryjne
-
Jak rozwijać własne umiejętności wychowawcze? - materiały dla wychowawców i wychowawczyń, część 1. oraz webinarium Być wychowawcą lub wychowawczynią klasy - co to właściwie znaczy? (goście: Anna Konarzewska i Jarosław Kordziński): https://youtu.be/nF3OOHrpmZo + prezentacja do webinarium
- Jak wspierać uczniów i uczennice w rozwijaniu poczucia skuteczności? - materiały dla wychowawców i wychowawczyń, część 2. oraz webinarium Jak rozwijać potencjał poszczególnych uczniów i uczennic w klasie? (goście: Magdalena Śniegulska, Jakub Niewiński): https://youtu.be/Jz8vA3TKSrs + prezentacja do webinarium
- Jak wzmacniać proces grupowy w klasie? - materiały dla wychowawców i wychowawczyń, część 3. oraz webinarium Jak skutecznie pracować z klasą jako grupą? (goście: Izabela Jaskółka-Turek, Paweł Lęcki): https://youtu.be/dH7QEp6WbZc + prezentacja do webinarium
- Jak włączać uczniów i uczennice we współdecydowanie o szkolnej wspólnocie? - materiały dla wychowawców i wychowawczyń, część 4 oraz webinarium: Jak angażować uczniów i uczennice w życie szkoły? (goście: Marta Florkiewicz-Borkowska i Michał Tragarz): https://youtu.be/N2FyLJZKnXM + prezentacja do webinarium
- Jak angażować uczniów i uczennice w działania na rzecz społeczności lokalnej? - materiały dla wychowawców i wychowawczyń, część 5 oraz webinarium pod tym samym tytułem (goście: Agnieszka Jankowiak-Maik i Mirosław Skrzypczyk): https://youtu.be/e2-5DccIAgU + prezentacja do webinarium
- Jak uwrażliwiać uczniów i uczennice na wyzwania globalne? - materiały dla wychowawców i wychowawczyń, część 6 oraz webinarium pod tym samym tytułem (goście: Bernadetta Białek, Sylwia Międzybrodzka, Marta Jackowska-Uwadizu): https://youtu.be/3iEL_qNVIMQ + prezentacja do webinarium
- Edukacja włączająca jako realizacja praw człowieka w praktyce szkolnej - prezentacja do webinarium partnerskiego: naszym gościem była Evgeniya Khoroltseva z Human Rights Academy w Oslo. Evgeniya podzieliła się z nami dobrymi praktykami z nurtu pedagogiki włączającej, wykorzystywanymi w norweskich szkołach oraz międzynarodowych projektach. Human Rights Academy jest partnerem Centrum Edukacji Obywatelskiej w programie „Wychowanie to podstawa”. Nagranie z webinarium znajduje się TUTAJ.
W ramach pracy z całymi szkołami powstały dwie publikacje:
- Wychowanie to podstawa. Metodologia pracy nad programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły.
- Wychowanie to podstawa. Rekomendacje do pracy nad programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły. Dobre praktyki.
-----------------------------
Projekt “Wychowanie to podstawa” korzysta z dofinansowania o wartości 109 tys. euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG.
Celem projektu “Wychowanie to podstawa” jest przygotowanie i upowszechnienie modelowego procesu planowania, tworzenia i wdrażania rozwiązań wzmacniających funkcję wychowawczą szkoły, nastawioną na kształcenie u uczniów i uczennic kompetencji społecznych, obywatelskich i osobistych, przy jednoczesnym wzmocnieniu inkluzyjności działań edukacyjnych.
Kwota przyznanego dofinansowania w 85% współfinansowana jest ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 oraz w 15% z budżetu państwa.
Partnerem projektu jest Menneskerettighetsakademiet (Humans Right Academy) z siedzibą w Oslo.
Operatorem Programu Edukacja jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.